lørdag 30. mars 2013

The Judge and His Hangman ~ Friedrich Dürrenmatt


Friedrich DürrenmattMoralfilosofisk krim



The Judge and His Hangman av Friedrich Dürrenmatt ble først publisert i 1950. Min utgave er fra 2006 og inneholder også oppfølgeren Suspicion. Den kalles The Inspector Bärlach Mysteries, og sammen med The Pledge: Requiem for the Detective Novel, regnes disse historiene for å være klassisk kriminallitteratur der de forener eksistensiell filosofi og detektivfortelling.

Friedrich Dürrenmatt (1921-1990) er en av Sveits mest kjente forfattere, og har skrevet mange teaterstykker, noveller og romaner.

Jeg har hørt at en god kriminalroman starter med et lik, og The Judge and the Hangman har dette klassiske anslaget ved at en politimann blir funnet skutt i en parkert bil langs en øde landevei. Inspektør Hans Bärlach blir satt på saken. Han nærmer seg pensjonsalderen, men venter døden før det: han har kreft og kun en operasjon kan forlenge livet en stund. Da mistanken faller på storforbryteren Gastmann, og Bärlachs håp om å få ham dømt på en rettferdig måte svinner hen får han Tschanz, sin partner i saken, til å gjøre fotarbeidet for seg. Til slutt manipulerer han morderen til å begå et nytt mord for å få has på Gastmann - grensen mellom kriminalitet og rettferdighet blir visket ut.
"I turned you into my most terrible weapon" (s. 91) 
Med sin bryske væremåte er Bärlach mer eller mindre en karaktertypisk etterforsker. Han stoler på magefølelsen når han får en mistanke, og selv om han ikke nødvendigvis følger korrekt fremgangsmåte er logikken han bruker skarp og nøyaktig. Han har ingen familie, og hans eneste tanke gjennom alle år har vært å få dømt Gastmann etter et veddemål de inngikk. Det fremkommer at de en gang var gode venner - nå er Gastmann er personifiseringen av ondskap: "For him evil is not the expression of a philosophy or a biological drive, it is his freedom: the freedom of nothingness". Veddemålet gikk ut på at Gastmann skulle begå en forbrytelse som ikke vil bli oppdaget, kun for å vise at det var mulig. Bärlach på sin side har altså i over førti år forsøkt å bevise det motsatte.

I forordet til boken sies det at Dürrenmatt var en moralfilosof, og han ønsket å utforske det han så som en evig konfrontasjon mellom det gode og det onde. Her sies det også at boken er preget av etterkrigstidens eksistensialisme, og at hans første bøker er besatt av trusselen mot grunnleggende verdier. I Store norske leksikon står det at grunnmotivene som preger hele Dürrenmatts forfatterskap er rettferdighet og nåde, og at det til tross for pessimistiske fremstillinger virkeligheten finnes det i hans verker en underliggende tro på at det er mulig å skape et rettferdig samfunn. Han hører til de store etikere i moderne tysk litteratur. Bare en advarsel; les forordet til slutt!

Jeg var skeptisk til boken. Forsiden er for eksempel slik at jeg ikke ville sett på den to ganger om jeg hadde kommet over boken i en bokhandel, og da jeg leste hva boken handlet om virket det ikke tiltalende i det hele tatt. Men jeg ble positivt overrasket. Det var måten etterforskeren finner ut ting på, og hvordan jeg som leser sitter igjen med tanker om store spørsmål som forholdet mellom rett og galt. Er det slik at middelet helliger målet?

Det var ikke Dr. Lutz som var morderen, Heidi, og selv om det kanskje er åpenbart hvem som var dommer er det ikke like opplagt hvem som er bøddel. Anbefales å lese!

The Judge and His Hangman av Friedrich Dürrenmatt
The University of Chircago Press, 2006
Språk: engelsk
93 sider
Kjøpt, paperback
Lesesirkel 1001 bøker

29 kommentarer:

  1. aldri hørt om denne ... men den virker veldig spennende :) flott omtale :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for fin kommentar Mary! Boken var spennende, men ikke som i nervepirrende, vel verdt å lese :)

      Slett
  2. Jeg tenkte nok kanskje ikke så mye på det moralske, heller på hvordan forfatteren forvandler en bok som i begynnelsen virker veldig kjedelig, til en meget finurlig historie jeg leste med spenning :) Jeg kan trygt skrive under på anbefalingen.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, boken virket ikke særlig tiltalende til å begynne med - men som sier viste det seg å være en finurlig historie :)

      Slett
  3. Antar det er denne du mener i kommentaren til mitt innlegg om Forbrytelser. Høres ut som en god bok. Hadde det ikke vært at jeg hadde bestilt meg en bok på engelsk, så hadde dette vært en bok jeg kunne tenkt meg å lese. Men jeg leser for sakte til at jeg tør å ha for stort "lager" av bøker på engelsk.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det var denne jeg mente :)
      Boken anbefales, og finnes også på norsk i en eller annen eldre utgivelse tror jeg.

      Slett
  4. Flott omtale! Veldig spennende tanker du deler! Jeg måtte lese boka en gang til med et litt bredere perspektiv fra begynnelsen av. Må innrømme jeg var litt fordomsfull til å begynne med ... Moralfilosofisk, det er en god betegnelse på boka, ja!
    Jeg kommer nok til å lese de neste krimbøkene tiø Dürrenmatt også, gleder meg til det!
    Fortsatt god påske, det lille som er igjen av den :)
    Pia

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Pia! Ser ut som vi har sammenfallende mening om boken, og det faktum at det var vanskelig å skrive noe om boken uten å si for mye. Jeg synes det var bra at har fått frem konflikten mellom Bärlach og Lutz!

      Slett
  5. Spennende å bli tipset om denne typen bøker, og flott omtale var det også! Fortsatt god påske :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy at du synes det, Anette :)
      Håper du har en fin andre påskedag!

      Slett
  6. Er ikke overbegeistret for Dürrenmatt.
    Men det kan vel hende jeg leste den for ung?
    Ha en flott søndag :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Første boken jeg leser av forfatteren, tenkte å lese de to siste bøkene i denne serien. Boken følte jeg var veldig til ettertanke, så det kan godt hende at den ikke passer så godt om man er ung :)

      Slett
  7. Det hørtes ut som en bok jeg ville likt Melusine. :)

    Gode søndags kvelden til deg. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Boken anbefaler jeg å lese, den fikk frem en del tanker om rett og galt.
      Ha en fin påskemandag :)

      Slett
  8. Godt skrevet om boken! Du har nok vært mer mottakelig for Dürrenmatts moralske tanker enn det jeg var da jeg leste den. Jeg ble først og fremst slått av at dette er en dårlig krimroman, og klarte derfor ikke å se noen av nyansene du nevner. Litt rart hvordan det blir, siden du sannsynligvis var mye mer skeptisk til boken enn meg på forhånd...

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Line! Jeg var jo veldig skeptisk til denne boken, men tenker at jeg nettopp derfor var mer mottakelig. Et annet moment er nok også det faktum at jeg sjeldent leser krim, og er en nybegynner i sjangeren. Jeg er glad for at boken hadde et omfattende forord, som dog burde vært et etterord :)

      Slett
  9. Bra omtale Melusine. Jeg likte også boka, men har ikke skrevet en så dyp analyse som deg. For trøtt til å lese og skrive egentlig....men ferdig skulle jeg jo bli.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Anita! Hehe, ja jeg har hatt det slik noen ganger når jeg har x antall sider igjen rett før månedslutt. Synes du skrev et bra innlegg om boken, og er enig i at det er artig å lese slike gamle bøker hvor både skrivestil og oppbygning er ganske annerledes enn dagens.

      Slett
  10. God omtale, og kjekt at du har fått sansen for krim! Du har mye kjekt å se fram til! (jussiadlerolsenhinthint;) Når det gjelder Dommeren så ble jeg ikke overbevist. Jeg ser imidlertid hvordan boka sparker godt til slette etterforskningsmetoder i Sveits-politiet. En etterforsker som verken er interessert i å se liket eller lese rapporten i etterkant får ikke store troverdigheten hos meg. Greit nok at Barlach visste hvem som hadde drept Schmied i utgangspunktet, men det at leseren vet at etterforskeren vet hvem morderen er? Det bare irriterer meg. Jeg vil "være med" etterforskeren i etterforskningen. Det er det jeg syns er bra med god krim. Spesielt "gammel krim", som Agatha Christie's Poirot og Miss Marple. Men ja - dette var en annerledes krim, og sånn sett burde jeg jo kanskje ha likt den. Men gjorde ikke noe særlig, dessverre. The Pledge av Dürrenmatt derimot...!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk, Marianne! Ja, jeg har lest og skrevet om Allahs Tårer - den ga mersmak så jeg skal definitivt få med meg neste bok av forfatteren. Ellers tar jeg hintet ditt, også siden jeg har lest mye positivt om bøkene hans. Dommeren og hans bøddel var nok annerledes krim, men når vi får vite den egentlige årsaken til den slette etterforskningen synes jeg det oppveide. The Pledge er allerede på leselisten :)

      Slett
  11. Akk, jeg skulle ikke lese mer Durrenmatt, og nå hintes det om ei mye bedre bok?? Trenger noen minutter på å fortrenge denne informasjonen før jeg fortsetter.

    Ok, done:
    Likte omtalen din godt. Spesielt det med at du var forutinntatt på forhånd og så forandret mening underveis. Med meg var det omvendt. Jeg var åpen og rede, både pga krim, lite sider og billig 1001 kryss, også greide jeg altså ikke å holde meg våken. Jeg er litt som Marianne, vil gjerne følge med på etterforskningen, men var jo også åpen for at denne boka var anderledes. Det gleder meg at det som jeg trodde kom til å bli en anti-fest, ser ut til å være det motsatte, så langt 100% positivt, men detter er kun den andre tredje omtalen jeg leser. Spennende!

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg må si jeg er spent på den siste boken i denne serien, spesielt siden jeg likte de foregående og denne visstnok skal være bedre - ikke rart du trengte litt tid når du hadde bestemt deg for no more Durrenmatt! Takk for fin kommentar til innlegget, artig hvor forskjellig man opplever en bok :)

      Slett
  12. Fin-fin omtale! Jeg likte spesielt godt at du dveler ved spørsmålene godt/ondt og rett/galt! Det tenkte jeg ikke så mye på da jeg leste boka egentlig, men det er en interessant vinkling. Det at Bärlach søker rettferdighet, og det til enhver pris, er uten tvil et viktig punkt.

    Det var flott at du likte boka og at den kanskje kan inspirere deg til videre krim-lesning. Jeg hadde høye forventninger men ble skuffet, nettopp fordi det er så lett å sammenligne med dagens bøker i sjangeren. Man glemmer lett at bøker ble skrevet i lys av sin tid.

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk! De punktene ble jeg oppmerksom på da jeg leste forordet, og kanskje leseopplevelsen ville vært annerledes om jeg ikke hadde sett etter dem under lesingen. Jeg har absolutt blitt inspirert til videre krimlesing, og leste nettopp Allahs Tårer som var en god thriller. Helt annerledes enn den gamle skrivemåten!

      Slett
  13. Det som slår meg først er at jegskulle ønske jeg hadde din utgave med et godt forord heller enn min utgave med en altfor avslørende baksidetekst. Kanskje jeg hadde sett litt annerledes på boka med et forord som tegnet ut konteksten for meg?
    Men nei, Dürrenmatt var ikke noe for meg. Nå var jeg i og for seg ikke spesielt forhåpningsfull før jeg begynte, krim er vanligvis ikke min sjanger, men boka falt ikke i smak av litt andre grunner enn det.
    Uansett, fin omtale. Jeg merker det blir litt vanskeligere å feie boka under teppet jo flere omtaler jeg leser.

    SvarSlett
    Svar
    1. Det kan godt hende, men jeg kunne ønske jeg hadde lest forordet etterpå ettersom det også var altfor avslørende. Etterord burde det ha vært. Jeg hadde heller ikke store forventninger til boken, men ble altså positivt overrasket :)

      Slett
  14. Han var altså ikke morderen nei, heheheh :-D Så god og ordentlig omtale du har skrevet. Er den så god at du har du planer om å lese oppfølgeren Suspicion også? :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var nok ikke det ;)
      Så bra du minte meg på Suspicion, jeg har jo lest den og omtalen ligger så og si klar - poster den i morgen!

      Slett