onsdag 27. mars 2013

Boktema [the moonstone]

Nå som jeg nærmer meg slutten på Allah's tårer har jeg god lyst til å nevne den som glimrende påskekrim, men det ville jo vært juks ettersom meningen med dette boktemaet er å løfte frem eldre bokomtaler. Det er ikke mange krimbøkene jeg har skrevet om, jeg har akkurat begynt å få øynene opp for denne sjangeren, men et godt tips til en god påskekrim er The Moonstone. Den kan nok betegnes som en detektivfortelling, en undergenre av kriminallitteraturen.

Boken ble utgitt første gang i 1868 og regnes for å være den første engelske krimroman. Det kan nok argumenteres i mot, men The Moonstone inspirerte senere forfattere og hadde mange elementer som senere ble regnet som klassiske for kriminalfortellinger i det tyvende århundre.

The Moonstone handler om en indisk diamant, "large as a plover's egg" som blir gitt til Rachel Verinder på hennes 18-årsdag. Samme natt blir diamanten stjålet og den dyktige og berømte kriminalbetjenten Cuff tilkalles. Forsøket på å oppklare tyveriet er en kompleks historie, og jeg ble revet med i håp om å finne ut hva som skjedde. Anbefales! Du kan lese omtalen min her :)



TemaTips

14 kommentarer:

  1. Så spennende! Tusen takk for tipset og riktig god påske :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette er krim anbefalt fra en padawan :)

      God påske til deg, Anette!

      Slett
  2. Den här läste jag någon gång i tidiga tonåren och jag älskade den. Jag måste nog försöka hitta den och läsa igen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. At du leste den i tenårene er imponerende, språket er ikke det enkleste, men kanskje du leste den på svensk. Likevel; det er fint å lese om igjen bøker :)

      Slett
  3. Blir jo spennende å se hvordan du liker krimgenren da Melusine.:) Denne har ikke jeg lest.. Gos påske.:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Vel, foreløbig er jeg svært fornøyd :)
      Jeg har lest noe krim før, blant annet John le Carré som jeg likte godt. Håper du leser The Moonstone, det er god krim!

      Slett
  4. Denne har jeg hørt om men ikke lest enda, en vakker dag må denne finne veien til bokhyllen min. Ha en fortsatt fin påske,Birthe:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er en bok jeg anbefaler å lese :)

      Ha en fin påske videre du også!

      Slett
  5. Takk for tips:) Hørt om den boken før her hvis jeg ikke tar feil:)

    SV;Sant det :) Blir litt pensumlesing for min del også iløpet av påsken ,men den er tonet ned lit:) God påske til deg også=)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det kan hende :)

      Det er godt å ta litt pause fra pensumlesingen, spesielt nå som nilesingen starter før eksamensperioden.

      Slett
  6. Aldri hørt om denne boka, takk for tips:) Fikk lyst til å lese den:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så bra at du fikk lyst til å lese den :)

      Slett
  7. Spændende, Melusine - tak fordi du fortæller The Moonstone, som jeg ikke kender. Rigtig god påske :-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er fint å få tips til bøker en ikke har hørt om :)

      God Påske videre til deg, Madame!

      Slett