I have no time to describe my plans. I should say a good deal about The Hours, and my discovery: how I dig out beautiful caves behind my characters: I think that gives exactly what I want; humanity, humor, depth. The idea is that the caves shall connect and each come to daylight at the present moment.
Tittelen The Hours viser til timene gjennom en dag, "studer et øyeblikk et vanlig sinn på en vanlig dag" sier Virginia Woolf i essayet Moderne litteratur. Cunningham leste boken som femtenåring uten helt å forstå innholdet eller betydningen av romanen, men kunne se symmetrien i setningene:
I thought, wow, she was doing with language something like what Jimi Hendrix does with a guitar. By which I meant she walked a line between chaos and order, she riffed, and just when it seemed that a sentence was veering off into randomness, she brought it back and united it with the melody.
Å lese Mrs. Dalloway forvandlet ham til en leser. Selv har jeg dessverre ikke lest den, hvilket er synd siden det skal være mange paralleller til romanen som jeg har gått glipp av. Boken står klar i hyllen så den skal jeg lese snarest, men jeg vet at det dreier seg om en dag i Mrs. Dalloways liv hvor hun arrangerer et selskap. Det gjør også The Hours. Cunninghams barndom var uten høydepunkter, og det er en av grunnene til at han liker så godt Mrs. Dalloway. Forstaden han bodde i var et helt vanlig sted, men for ham var det magisk, merkelig, komplisert og enestående, og da han leste Mrs. Dalloway som handler om en vanlig dag i livet til en vanlig person tenkte han sannelig skulle han forsøke det samme, å formidle magien i det vanlige og alminnelige!
The Hours ble utgitt i 1989 og starter med at Virginia Woolf er på vei mot en elv, hun fyller lommene sine med stein og vasser ut i vannet og drukner. Deretter følger vi tre ulike kvinner i tre forskjellige tidsperioder, en dag i deres liv. Utenom Woolf, som arbeider med romanen Mrs. Dalloway i 1923, er det i nåtid Clarissa Vaugne, og i 1949 Laura Brown, som presenteres og kapitlene veksler mellom disse. Romanen fletter sammen historiene; Virginia skriver den, Laura leser den og Clarissa lever den.
For å imitere Woolfs Mrs. Dalloway har Cunningham benyttet teknikken stream-of-consciousness, noe jeg synes han har gjort på en bra måte ettersom strømmen av tanker og følelser gjør at jeg som leser kommer på innsiden av personene. På denne måten kommer handlingen til syne, sammen med en del dialog. Likevel er det nok denne teknikken som har vært vanskeligst å kopiere. Det er når jeg leser om den fiktive Woolf at jeg ikke helt skjønner hvor Cunningham vil, derfor var det så greit å lese om bakgrunnen for hvorfor han skrev boken. For hva kunne han vite om hvordan hun tenkte eller handlet, men så viser det seg at The Hours har ført til at Cunningham er blitt en slags godkjent ekspert på hennes liv og arbeid. Han har visst gjort mye reasearch for å skrive boken.
For eksempel er det mye Clarissa tenker på når hun om formiddagen er på vei for å kjøpe blomster til et selskap hun skal holde. Da hun var atten fikk hun tilnavnet Mrs. Dalloway av, sin beste venn og tidligere elsker, Richard. Hun dveler ved denne tiden, og forsøker å se for seg hvordan livet hadde vært om hun hadde tatt andre valg den gangen, "still, there is this sense of missed opportunity", og hun innser at det faktisk var lykke hun opplevde den gangen for over tretti år siden. Virginia våkner til en god dag og bestemmer seg for å jobbe med romanen, "at this moment there are infinite possibilities, whole hours ahead", men sliter med tilbakevendende hodepine og stemmene hun hører. Og Laura Brown skal lage til bursdags-middag for sin mann, men hun strever med husmorrollen, og befinner seg i en tilstand der hun vakler mellom det hun ønsker å gjøre og det som er forventet av henne - "...overhead was what she loved; life; London; this moment of June" er en setning fra Mrs. Dalloway hun stadig kommer tilbake til. Etter å ha bakt kake, ordnet med middagen og fått pass til sønnen tar hun inn på hotell for å lese ferdig boken.
Det handler om eksistens og væren i verden og i egne liv, om lykke, kjærlighet, identitet. Eller mangel på sådan. På hver sin måte føler de tre kvinnene seg ulykkelige og maktesløse i møte med konvensjonene i tiden de lever, og det til tross for at de er aksepterte medlemmer av samfunnet. Likevel, det er noe som mangler og det er dette Woolf fikk så godt frem i Til fyret, som er den eneste romanen jeg har lest, men også i essayene. Tankestrømmen og refleksjonene omkring disse som jeg likte så godt å lese i Til fyret kommer ikke like godt frem i The Hours. Men for all del, boken er bra! Og med en overraskende sammenfletting av historiene når dagen går mot slutt, litt slik som var Woolf egen intensjon. Dette er den type bøker jeg foretrekker å lese, men denne havner ikke på favorittlisten min, i den forbindelse var jeg nok for skeptisk i utgangspunktet ettersom The Hours blir betraktet som en imitasjon. Det er uansett ingen kopi og forskjellene er kanskje dens styrke, det får jeg forhåpentligvis vite mer om når jeg leser Mrs. Dalloway. Eller kanskje jeg bare var trøtt da jeg leste ut boken i går kveld!
The Hours av Michael Cunningham
Harper Perennial, 2006
Engelsk
226 sider
Pocket, kjøpt
Lesesirkel 1001 bøker
"Romanen fletter sammen historiene; Virginia skriver den, Laura leser den og Clarissa lever den." Godt sagt!
SvarSlettDet jeg liker best med romanen så langt, og som jeg også falt for med filmen, er akkurat dette. Tre vidt forskjellige kvinner med helt ulike liv, og så er forbindelsen mellom dem så sterk likevel. Så langt i lesingen er jeg kanskje mer opptatt av formen enn av innholdet, og jeg synes det er interessant å se hvordan Cunningham har løst det man muligens kan kalle en sofistikert type fan fiction. At han ikke når opp til Woolfs nivå, er neppe kontroversielt å si. Men det er nært nok til at det fungerer.
Det var også det jeg likte ved boken, måten historiene flettes sammen. Jeg ser hva du mener med fan fiction (etter å ha slått det opp) og er enig i at Cunninham har gjort en god jobb. Det jeg stusser ved er motivet hans for å skrive boken. Jeg synes den mister litt av meningen når dens opprinnelse er basert utelukkende på å imitasjon. For eksempel Woolf sin Mrs. Dalloway, den har noe å formidle, og det er dette aspektet jeg ikke kan finne i The Hours.
SlettDette var en fin omtale, Birthe! Jeg koser meg med å lese det du har skrevet, og smiler av at vi nok en gang er enige. Håper du leser "Mrs. Dalloway" snart, jeg tror du vil oppdage at den fyller noen huller her. Men som Anita skreiv, boka står på egne bein også. Cunningham har gjort en god jobb med alle grenseoppgangene både i og utafor romanen.
SvarSlettTakk for det, Hedda! Jeg skal nok få skviset inn Mrs. Dalloway snart, og jeg tror den vil gi en helt annen leseopplevelse - spesielt pga det jeg nevnte ovenfor til Line.
SlettArtig å lese dine tanker om boka også. Du har gjort god research på selveste Cunningham, og det er interessant å lese synes jeg.:)
SvarSlettJa, jeg synes også det var interessant å lese om hva Cunningham selv har sagt i forbindelse med boken :)
SlettEn veldig god omtale Birthe, og det er godt å lese at det ikke bare var meg som falt for boken. Men fint å ha lest den, den har stått ulest så lenge :)
SvarSlettOg som Anita likte jeg researchen på forfatteren, imponerende at du har funnet ut så mye :)
Enig i at det er fint å ha lest den, først da kan man uttale seg om den :)
SlettJa, jeg var nysgjerrig på hva han ville med boken, hva som gjorde at han ønsket å skrive en lignende bok som Woolf - interessant lesning :)