tirsdag 7. august 2012

Boken på vent [dager i stillhetens historie]

Dager i stillhetens historie av den norske forfatteren Merethe Lindstrøm er en bok jeg leste om i lokalavisen da den ble tildelt Nordisk Råds litteraturpris 2012 og Kritikerprisen, og la den straks til på listen over bøker å lese

I begrunnelsen for tildelingen heter det blant annet at ”i en stillferdig, presis og ettertenksom prosa beretter Lindstrøm om hvordan en dramatisk fortid langsomt bryter inn i en eldre kvinnes liv og bevissthet.”

Merethe Lindstrøm er født i 1963 i Bergen. Hun debuterte med novellesamlingen "Sexorcisten og andre fortellinger" i 1983. Karakteristisk for forfatterskapet er Merethe Lindstrøms fokus på moderne menneskers søken etter andre og etter mening. For novellesamlingen "Gjestene" (2007) var hun innstilt til Nordisk råds litteraturpris 2008.


Et eldre ektepar har inngått en stilltiende pakt om ikke å snakke om sin fortid. Mens han lukker seg mer og mer inne i seg selv, prøver hun å bryte ut av isolasjonen og tausheten. Hvem var hushjelpen de begge ble så sterkt knyttet til i en periode, men som de brått sa opp?
Merethe Lindstrøm skriver fram et stramt, fortettet familiedrama om fortielse og taushet. Det handler om kjærligheten mellom to mennesker som har tatt viktige valg de definerer hele sin tilværelse ut ifra, for så å oppdage at noe ikke lar seg overse. Fortiden dukker ikke bare opp igjen, den har vært der hele tiden.
 

[Tirsdagspalte hos Beathe]

17 kommentarer:

  1. Denne ja, denne hadde jeg faktisk glemt! Den får jeg legge til ventelista mi jeg også. Håper du kommer med en omtale av den, er nokså sikker på at den er knakende god:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Godt at du ble påminnet denne boken, den tror også den er knakende god :)
      Omtale kommer, men først må jeg skaffe meg den :)

      Slett
  2. Takk for tips, så snart synet mitt blir bedre skal den nok leses.
    Ha en fin kveld :-)
    Mormorklem

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne har jeg også veldig lyst til å lese - håper synet ditt bedrer seg raskt :)
      Klem tilbake!

      Slett
  3. Denne boken kjøpte jeg på salg nå nettopp og er vel sånn sett på vent litt hos meg denne også. Tror denne er veldig bra!Gleder meg til omtalen din av denne kommer:-) Ha en fin kveld:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så gøy å få den på salg! Tror jeg må kikke ekstra nøye når jeg er i en bokhandel :)

      Slett
  4. Denne gleder jeg meg til å høre mer om:) Høres jo veldig bra ut:) Kos deg med boken og ha en fin tirsdag:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg synes det høres ut som en fin historie og den skal være bra skrevet så da er det duket for kos i sofakroken. Når jeg bare får skaffet meg den :)

      Slett
  5. Så mange fristelser- og tida man har til rådighet så begrensa... Hvordan skal man rekke alt- eller hvordan skal man vite om man prioriterer rett?? Håper boka faller i smak ;o)

    SvarSlett
    Svar
    1. Huff, ja listen over bøker å lese blir bare lengre og lengre...
      Jeg skal i alle fall få med meg denne og håper det var et godt valg :)

      Slett
  6. sv: Takk for kommentar:). Jeg har lest Innhaugsfolket og det er en stor favotitt samt det beste jeg har lest av henne<3

    SvarSlett
  7. Denne står også på vent hos meg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så spennende - da ser jeg frem til å høre hva du synes om den når du får lest den :)

      Slett
  8. Den fikk jeg lyst å lese Melusine.
    Kanskje jeg skulle begynne å lese bøker høyt for noen?
    Hm, den tanken har aldri slått meg før.
    Kan hende at dyslekdusten oppfører seg litt snillere mot meg da.
    Hvis jeg kommer til bloggen din litt oftere, så får jeg sikkert gjennomført boklesing snart.
    Ha en flott dag. ;)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg tror det er en veldig god bok, og som helt sikkert egner seg til høytlesing - håper du prøver, kanskje bokstavene holder seg mer i ro :)
      Kom gjerne innom oftere :)

      Slett