torsdag 23. august 2012

Boktema [dette leser jeg akkurat nå]

Jane Eyre av Charlotte Brontë

As an orphan, Jane's childhood is not an easy one but her independence and strength of character keep her going through the miseries inflicted by cruel relatives and a brutal school. However, her biggest challenge is yet to come. Taking a job as a governess in a house full of secrets, for a passionate man she grows more and more attracted to, ultimately forces Jane to call on all her resources in order to hold on to her beliefs.



The Moonstone
av Wilkie Collins 

'The first and greatest of English detective novels' ~ T.S.Eliot
       A fabulous yellow diamond becomes the dangerous inheritance of Rachel Verinder. Outside her Yorkshire country house watch the Hindu priests who have waited for many years to reclaim their ancient talisman, looted from the holy city of Somnauth. When the Moonstone disappears the case looks simple, but in mid-Victorian England no one is what they seem, and nothing can be taken for granted. Witnesses, suspects, and detectives take up the story in turn. The bemused butler, the love-stricken housemaid, the enigmatic detective Sergeant Cuff, the drug-addicted scientist, each speculate on the mystery as Collins weaves their narratives into a masterpiece of construction and suspense. But The Moonstone is more than just a detective novel or a murder mystery and this new edition features a fascinating introduction by John Sutherland which discusses the themes of Imperialism, Sensationalism and Mesmerism and the way in which they operate in the novel and within its cultural context.

Dette er to bøker jeg har holdt på med mens ved siden av andre bøker, som Vredens druer som nettopp er avsluttet. Jane Eyre leser jeg stort sett på bussen og når det er kø eller annnen venting, det er en liten bok som passer godt i vesken. Og  The Moonstone? Vel, den finner jeg frem innimellom om leser noen sider eller et kapittel før jeg må la språk og innhold synke inn. Da leser jeg andre bøker i mens :)


Anettes Bokboble



21 kommentarer:

  1. Jeg lar meg hele tiden imponere av dere som klarer å sjonglere flere bøker på en gang! Jeg må lese en bok ferdig før jeg kan begynne på en ny en, og aller helst må jeg ha skrevet ferdig omtalen først også :-)
    The Moonstone står på lista over bøker jeg vil lese .

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er noe jeg har begynt med de siste årene, før leste jeg kun en bok om gangen. Men det er egentlig ganske greit, for da har man en bok for enhver anledning :)
      Ja, The Moonstone er en god bok - veldig bra språk og et intrikat plot :)

      Slett
  2. The Moonstone har jeg ikke lest, men den virker faktisk veldig spennende. Jane Eyre var en av de største overraskelsene mine i fjor; jeg hadde hørt så utrolig mye om hvor tung den var og hvor tungt forfatteren skrev, og så endte jeg opp med å virkelig like den.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, The Moonstone er spennende, og språket bra - det bare tar meg litt tid å komme gjennom den. Det er alltid andre bøker som stjeler oppmerksomheten!
      Jane Eyre tror jeg kommer til å bli en av mine favoritter :)

      Slett
  3. Imponerende at du leser flere bøker på en gang. Jeg må ha fokus på en bok om gangen

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ganske greit egentlig, da har jeg bøker for enhver anledning :)

      Slett
  4. Liker bøkene du leser i:) Jane Eyre må jeg også få sett å få lest, tror jeg vil like den godt:) Begynte på The Moonstone, men innså jeg ville bruke måneder på den, så må ta den opp igjen litt senere:)Kos deg med bøkene og ha en fin kveld:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg liker godt Jane Eyre foreløbig og tror den kommer til å bli en av mine favoritter. The Moonstone er litt tung å komme gjennom - språket er bra, men også veldig...ja, hva skal jeg si. Detaljert, omstendelig og til tider litt innviklet.

      Slett
  5. Det var flotte, og avanserte, bøker du leser! Jeg likte virkelig godt The Moonstone da jeg leste den, men det er som du sier; en må la språket og setningene synke litt inn.
    Ønsker deg en fin kveld!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, The Moonstone har jeg jo holdt på med en stund, jeg tar den frem og leser noen sider eller et kapittel for så å finne frem en annen bok som kanskje leses ferdig før månesteinen plukkes opp igjen :)

      Slett
  6. Av og til er det fint å la det man leser synke litt, og da passer det jo fint å ha noe annet innimellom!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, da er det greit å ha noe lettere liggende klar :)

      Slett
  7. Jane Eyre boken kunne jeg tenkt meg å lest. Akkurat nå leser jeg to "krevende" bøker, kanskje ikke så lurt men det går fint.

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, de bøkene du leser virker som sterke historier begge to - jeg ble nysgjerrig på dem, og kan godt tenke meg å lese dem.
      Jane Eyre kan jeg anbefale :)

      Slett
  8. Herlig med en bok for enhver anledning :)God helg og klem fra Anette :)

    SvarSlett
  9. Virker sm bra bøker det:) Har jane austen sin "stolhet og fordom" i miniformat med sånn "gullsider" i sekken til & fra skolen:) Vet ikke om jane eyre er sånn format?

    SvarSlett
    Svar
    1. Jo, det er en slik jeg også har - en liten søt bok perfekt å ha med i vesken :)

      Slett
  10. Å jane Eyre høres flott ut, tror jeg må få svingt leseinspiren :0)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er en veldig fin bok, men lurt å ha en ordbok tilgjengelig :)

      Slett