fredag 10. august 2012

Boktema [in my mailbox]

In My Mailbox

For tiden er det ingen bøker jeg venter på. Eller, det vil si - jeg skal jo begynne på førskolelærerutdanningen i neste uke og det er mye litteratur som skal skaffes, jeg har skrevet ut en lang liste som skal gjennomgås nå i helgen! Utenom det har jeg en del bøker som ønskes bestilt, flere på listen over bøker å lese, og jeg tenker disse vil være de første som detter ned i postkassen:

Song for Eirabu av Kristine Tofte har lagt en stund på listen min over bøker å lese og jeg postet også den som fremtidige favoritter. Ser virkelig frem til dennne historien!

Ein spådom om verdas undergang gjør at den eldste volva og den eldste av gudane avlar fram dei tre systrene Ragna, Berghitte og Runa. Dei er utstyrte med vilje og krefter dei sjølve er uvitande om. Det første verset av songen om Eirabu pregast av spennet mellom gamle spådomar og eigen vilje, age for gudane, hug og lengt etter makt, og eigne val mot gamle spådomar. 

Første bok av A song of ice and fire: Long ago, in a time forgotten, a preternatural event threw the seasons out of balance. In a land where summers can last decades and winters a lifetime, trouble is brewing. The cold is returning, and in the frozen wastes to the north of Winterfell, sinister and supernatural forces are massing beyond the kingdom’s protective Wall. At the center of the conflict lie the Starks of Winterfell, a family as harsh and unyielding as the land they were born to. Sweeping from a land of brutal cold to a distant summertime kingdom of epicurean plenty, here is a tale of lords and ladies, soldiers and sorcerers, assassins and bastards, who come together in a time of grim omens.

Here an enigmatic band of warriors bear swords of no human metal; a tribe of fierce wildlings carry men off into madness; a cruel young dragon prince barters his sister to win back his throne; and a determined woman undertakes the most treacherous of journeys. Amid plots and counterplots, tragedy and betrayal, victory and terror, the fate of the Starks, their allies, and their enemies hangs perilously in the balance, as each endeavors to win that deadliest of conflicts: the game of thrones.

Löwensköld-trilogien av Selma Lagerlöf, her står folket mot overklassen, kvinner mot menn, lidenskapen i ren form mot alle slags forvrengninger. Det er en slektskrønike som strekker seg fra begynnelsen av 1700-tallet frem til midten av 1800-tallet.

Trilogien, består av romanene Löwenskölds ring og Charlotte Löwenskiöld (begge utkom i 1925), og Anna Svärd (1928). Opptakten er Löwenskölds ring, en spøkelsesfortelling og skjebnehistorie om forbannelsen som skulle ligge over den fornemme familien i generasjoner. Begge de neste bøkene får tittelen fra de sterke, men svært forskjellige kvinnene som står i sentrum i romanene - Charlotte Löwensköld og Anna Svärd. Den livsglade, stolte og rettskafne Charlotte Löwensköld elsket den nevrotiske og begavete teologiske kandidaten Karl-Artur Ekenstedt hun var forlovet med, men mistet ham. Etter et oppgjør, bestemte han seg for å gifte seg med den første kvinnen som kom i hans vei - og det ble Anna Svärd. I romanen Anna Svärd tar den praktisk anlagte kvinnen fra Dalarna over som fortellingens sentrum. Den fanatiske og stadig mer forstyrrede presten Karl-Artur har valgt henne, og nå er det Anna og ikke den mer aristokratisk anlagte Charlotte som skal håndtere ham - og de ti foreldreløse barna han har tatt til seg. Men klokkerens kone Thea Sundler, som alltid har elsket Karl-Artur, klarer nok en gang å få makt over ham. Sammen begir de seg av gårde som omstreifende predikanter for fattigfolk de møter på sin vei.


Tilbake til Riverton.

Jeg ble veldig begeistret for de to andre bøkene av Kate Morton, og har også lyst til å lese debutromanen hennes:

To søstre blir vitner til at en ung poet tar livet av seg på en sosietetsfest i 1924. Den nittiåtte år gamle Grace Bradley, som en gang var hushjelp på Riverton, husker sin egen del av historien, en hemmelighet hun har holdt på lenge. Da en ung produsent kommer til henne for å lage film av hendelsen forteller hun hva som skjedde den sommeren i 1924, i etterkant av den første verdenskrig og i de glamorøse 20-årene.



Dager i stillhetens historie av Merethe Lindstrøm, en bok jeg skrev om på tirsdag til Boken på vent:

Et eldre ektepar har inngått en stilltiende pakt om ikke å snakke om sin fortid. Mens han lukker seg mer og mer inne i seg selv, prøver hun å bryte ut av isolasjonen og tausheten. Hvem var hushjelpen de begge ble så sterkt knyttet til i en periode, men som de brått sa opp?
Merethe Lindstrøm skriver fram et stramt, fortettet familiedrama om fortielse og taushet. Det handler om kjærligheten mellom to mennesker som har tatt viktige valg de definerer hele sin tilværelse ut ifra, for så å oppdage at noe ikke lar seg overse. Fortiden dukker ikke bare opp igjen, den har vært der hele tiden.



Anettes Bokboble

12 kommentarer:

  1. Veldig mye spennende her da! Håper du kommer med omtale av Game of Thrones, for jeg elsker serien men har ikke lest bøkene:) God helg!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, det er mye spennende der ute å lese :)
      Jeg har planer om å få lest Game of Thornes innen rimelig tid, og omtale kommer etter at boken er ferdiglest. Spørs når det blir, for selv om jeg tar sikt på høsten skyver studiene leserlisten til siden...
      God helg til deg også :)

      Slett
  2. Løvenskiold - trilogien har jeg også lyst til å lese. Jeg elsker slektsromaner, og når man putter inn elementer som gamle forbannelser og lignende er jeg solgt. Lykke til med studiestarten :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg er også begeistret for slektsromaner og Lagerlöf kan dette til fulle så denne trilogien gleder jeg meg til!
      Takk for lykkeønsker for studiestartet, det trenger jeg :)

      Slett
  3. Selma Lagerløf sin triologi ble jeg veldig nysgjerrig på. Mange fine boktips her! Lykke til med studiestarten og ha en god helg:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, den triologien ser jeg frem til :)
      Takk, det er med blandede følelser jeg starter på studiet, både spenning og så gruer jeg meg også for det er maaange år siden jeg satt på skolebenken!

      Slett
  4. Oi, så mye spennende! Har lest en bok av Selma Lagerløf for leeeeeenge siden. Var det ikke "Jerusalem" den het, da!? Nydelig bok, så jeg burde nok tatt en titt på den trilogien du nevner her :) God helg, håper den blir super :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lagerløf har skrevet en bok som heter "Jerusalem" så det er sikkert den du har lest :) Den skal jeg se på, for jeg har ikke lest den.

      God helg til deg også!

      Slett
  5. Många spännande böcker
    Ha de gott
    Mvh/Ulla

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, jeg ser frem til å lese disse :)

      Slett
  6. Så flott liste med bøker!:) Löwensköld-trilogien gleder jeg meg til å få i posten fra bokklubben, for den høres så bra ut:) Tilbake til Riverton har jeg også planer om å lese om ikke så alt for lenge:) Ønsker deg masse lykke til med studiet, er et utrolig morsomt og interessant studie, så gled deg!:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det! Jeg er også medlem i bokklubben, men har ikke fått med meg at denne trilogien kommer nå - pc-en min er til reparasjon og jeg får ikke sjekket e-posten. Da vil det si at jeg har noe å glede meg til :)
      Åh, på onsdag braker det løs...trenger alle lykkeønsker jeg kan få :)

      Slett