torsdag 14. juni 2012

Boktema [sommerlesing]


bøkerUkens tema hos Anette er hvilke bøker som er planlagt lesestoff i sommer, og for meg blir det først og fremst å lese ferdig de bøkene jeg holder på med; Buddenbrooks, En svunnen tid og The Moonstone. Utover det har jeg disse liggende, bokstavelig talt, i bokhyllen:

Nattog til Lisboa av Pascal Mercier
En halv gul sol av Chimamanda Adichie
- Sønner og elskere av D.H. Lawrence
Hekseringene, Sprinkilden og Englehuset (Heksering-trilogien) av Kerstin Ekman
Seierherrene av Roy Jacobsen
Det usynlige fjellet av Carolina De Robertis
Maya av Isabel Allende
Fortellingen i Fiolinen av Natasha Solomons
Huset du elsket av Tatiana de Rosnay

Pluss at jeg tenkte å kjøpe Jane Eyre i pocket, den koster bare nittini kroner :)

I juli reiser jeg to uker til Gran Canaria, men har ikke helt bestemt meg for hvilke bøker jeg skal ta med meg. Det blir alltid mye lesing, litt på stranden ok mer på terrassen eller ved bassenget (NB! må huske å ta med solbriller!) og da er det veldig praktisk med paperback så jeg skal se etter noen fristende eksemplarer når jeg går forbi en bokhandel. Senere blir det en uke bare oss gamlinger og da trenger jeg enda flere bøker og av erfaring blir det enda mer lesing når vi er uten barn.

For eksempel noe av Cecelia Ahern, John Irving, Aina Basso, og jeg kunne godt tenke meg å lese Song for Eirabu av Kristine Tofte som jeg har hørt mye positivt om. Lewis Carrolls Alice in Wonderland og oppfølgeren Through the looking glass fikk jeg veldig lyst til å lese etter at Astrid Terese skrev et innlegg om disse bøkene. Oj, det ble en lang liste, nå ble jeg spent selv for hvilke som blir lest iløpet av sommeren!

Anettes Bokboble

10 kommentarer:

  1. Fin liste du hadde med mange spennende bøker:-) Noen skal jeg også lese og andre har jeg ikke hørt om. Det som er så fint med disse utfordringene....man oppdager nye bøker hele tiden! Ser ut som du skal få en fin sommer med mye fint lesestoff:-)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for det, Beathe! Ja, jeg har funnet mange bøker som er lagt til listen over bøker å lese ved å være med på disse utfordringene :)

      Slett
  2. Wow, for en flott stabel bøker! Heksering-trilogien leste jeg for ganske lenge siden men den gode følelsen av å ha lest noe helt spesielt sitter i meg enda :) Ønsker deg en fantastisk boksommer :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint at du synes det, Anette! Ved nærmere ettersyn ser jeg at mange av dem er fra bokklubben, men det er ikke så rart for de hadde noen gode tilbud som jeg benyttet meg av. Gleder meg veldig til å lese trilogien av Ekman :)

      Slett
  3. Flott liste:) Her var det noe kjent og noe ukjente bøker:) Tur til Gran Canaria, hørtes jo bare helt herlig ut:) Du får ha en herlig sommer med masse god bok lesning:)

    SvarSlett
    Svar
    1. Fint om du fant noe som kunne friste å lese :)
      Ja, jeg ser veldig frem til ferien og erfaringsmessing blir det en del lesing - uten at jeg helt vet hva.

      Slett
  4. Flott og lang liste ja, og mye på den som frister meg også. Fortellingen i Fiolinen ble jeg gjort oppmerksom på på en annen blogg nå nettopp, så den har jeg notert meg bak øret og håper på å få lest i sommer jeg også. Jane Eyre har jeg planer om å få hørt som lydbok (har lest den tidligere) de siste dagene jeg er på jobb før jeg går ut i ferie, Song for Eirabu skal leses (igjen) gjennom et samlesningsprosjekt, og En halv gul sol er jeg også nysgjerrig på.
    Det usynlige fjellet leste jeg for en stund siden og ble veldig begeistret for den. Burde få lest den nyeste romanen til forfatteren også, har den liggende et sted her... Så mange bøker, og så liten tid. ;)
    God boksommer! :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg gleder meg til å lese Fortellingen i fiolinen og ikke minst Song for Eirabu, Jane Eyre tenkte jeg å kjøpe i pocketformat til 99,-.
      Når du nevner at du ble begeistret for Det usynlige fjellet ser jeg enda mer frem til å lese den, men som du sier: så mange bøker, så liten tid!
      God boksommer til deg også :)

      Slett
  5. Eg har gigahøge ambisjoner for mi sommerlesning (som du nok har oppdaga sidan du har vore innom bloggen min). "Buddenbrooks" leste eg med stor suksess ifjor, og eg anbefaler ennå denne til alle som ikkje har lest den. "Huset du elsket" har eg og lest, og anbefaler deg sterkt om å kjøpe "Jane Eyre". Det er ei nydelig bok!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, du hadde mye lesing på listen, men som du sier: Lister er til for å lages, så for å brytes hvis noe mer spennende dukker opp ;)
      Nå har jeg kommet over midtveis i Buddenbrooks og synes det er en storartet roman, og Jane Eyre har jeg planlagt å skaffe fra Bokklubben hvor den er til kun nittini i paperback :)

      Slett