torsdag 9. mai 2013

Fugl ~ Lisa Aisato

Denne bildeboken leste jeg først om hos Astrid Terese, som mente at det som først og fremt gjør boken så vakker er tegningene:

Lisa Aisato

Det var vanskelig å finne ett bilde som var vakrere enn de andre, og hun anbefalte at man rett og slett tok turen til biblioteket for å bla gjennom boken selv. Deretter leste jeg om boken hos Julie, og da jeg hin dagen var inne på biblioteket for å bestille Spilletrilleboka (ja, den heter faktisk så) til musikkeksamens-forberedelser, bestilte jeg like godt Fugl også. Og hentet den i går. Og leste den i går. Og er helt enig i at dette er en nydelig bildebok!

Har du noen gang ønsket at du kunne fly?
Det er det eneste jenta i denne boka tenker
på - å kunne fly bort med fuglene når den
kalde vinteren nærmer seg. Dessverre synes
fuglene at jenta er litt for mye menneske og
litt for lite fugl til at de kan ta henne med
seg. Men av og til, hvis man virkelig, virkelig
ønsker seg noe, så kan det merkeligste skje...

Lisa Aisato

Jeg husker godt mine egne drømmer om å kunne fly. Som oftest dreide de seg om å flykte, som oftest fra noe som var på bakken og som forsøkte å ta tak i meg i det jeg lettet. En psykoanalyse kunne helt sikkert funnet ut mer enn jeg selv har gjort ved å gå i dybden av disse drømmene for de var mye mer komplekse enn ønsket om å kunne fly. Og det tenker jeg denne bildeboken også er. For det er så mange spørsmål som dukker opp underveis.

Lisa Aisato


Ettersom vi kun ser henne og bestefaren, kan det tenkes at hun ønsker å reise til foreldrene? Er de døde? Er det derfor hun trenger vinger? Historien er ikke opplagt og åpner for mange måter undre seg på sammen med barn. Hva er det som gjør at hun vil bli en fugl? Vil hun bort fra noe?

Lisa Aisato

Parateksten gir en førforståelse som fungerer svært motiverende for videre lesing av boken: Tittelen Fugl sammen med et fargerikt bilde av en jente kledd som en fugl og en virkelig fugl sittende ovenfor hverandre, baksidepermen som går i ett med fremsiden, og innsidepermen med bilde av en grå, tett befolket by gir assosiasjoner til en forandring. Til og med tittelbladet er med på å gi en forventning om hva som videre skjer i fortellingen, litt hakkete skrifttype og en liten fjær under.

De store oppslagene som fyller dobbeltsidene gir fantastisk liv til historien, og kan bidra til mange samtaler mellom barn og voksne. På flere av oppslagene har jeg lyst til å vende om sidene for å se hva som hender videre. For deretter å vende tilbake bare for å se på bildene. Det er bildene som forteller mest og jeg sitter igjen med alt det som blir sagt mellom linjene. Som Julie nevnte kan boken tolkes på mange måter, og Aisato har selv skrevet om boken at den er en melankolsk fortelling om savnet etter å høre til og om å ønske seg noe som virker umulig.

Lisa Aisato
























Hvis man bare ønsker det hardt nok, 
og vil det sterkt nok, 
så kan man faktisk får det til.


Lisa Aisato

Lisa Aisato N'Jie Solberg er født i 1981 og bor i Oslo. Hun er kunstner og har blant annet illustrert barneboken Sølvrevene og Den store Sangboken. I tillegg illustrerer hun bøkene om trollungen Tambar (2010), som skrives av Tor Åge Bringsværd.

Fugl av Lisa Aisato N'Jie Solberg
Gyldendal forlag, 2013
40 sider
Norsk bokmål
Bildedbok

22 kommentarer:

  1. Vet du. Nå bestilte jeg den prompte fra Bokklubben; skal gi den i gave til noen i familien som har små barn. Og som er "tenksomme" mennesker. Men før jeg sender den videre skal jeg selv lese den. Tusen takk for at du skrev innlegget.

    SvarSlett
    Svar
    1. Så fint! Den er verd å bla i før du sender den avgårde, og jeg er sikker på at både du og barna vil få mye glede av den :)

      Slett
  2. Vakker, vakker bok som helt sikkert vil gjøre stor suksess, både blant stor og små! Elsker bildene og mulighetene de få ordene gir for egne tolkninger!

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, denne skal jeg ta med meg på jobb i barnehagen! Blir spennende å se hvordan den blir mottatt hos målgruppen :)

      Slett
  3. Så morsomt at du valgte å løfte fram en slik bok.:)

    Billedbøker har alltid vært spennende for meg. Det samme med kunstbøker. Og jeg har gode barndomsminner knyttet til de fascinerende bildene i National Geographic.

    Jeg kom forresten på en annen bok her en dag, som jeg fikk lyst til å tipse deg om. Dessverre ikke så vennlig som bildene du viste her, men kanskje likevel verdt å få med seg. Om du da ikke allerede har lest den.

    http://www.bokkilden.no/SamboWeb/produkt.do?produktId=130068

    Ha en fin dag.:)

    Bjørn

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg leser en del bildebøker i forbindelse med jobben min i en barnehage og er alltid på jakt etter gode sådanne. Det er så gøy å lese for barna, men det er slett ikke alltid det som er tilgjengelig er av særlig kvalitet. Takk for tipset, jeg har ført boken opp på leselisten - det virker som en bok jeg kan like :)

      Slett
  4. Denne boka har jeg også lagt merke til pga de fantastiske tegningene. Nå har jeg store barn, og ingen småbarn verken i familie eller vennekrets, men det frister å anskaffe seg denne boka likevel. Kanskje barnebarn engang? Jeg hadde også drømmer om å fly. Og å falle mens jeg flyr. Ofte, som barn. Tror jammen meg jeg skal vurdere denne boka, om ikke annet - så til meg selv :) Takk for nok en påminnelse om Fugl. Jeg er overbevist.

    SvarSlett
    Svar
    1. Jeg har også store barn, men bruker usjenert jobben min i barnehagen som alibi for å lese bøker som dette - eller som Berit (over) påpekte: bloggen :)

      Uansett er boken en fin gave, og da kan du lese den før du pakker den inn. Jeg fikk noen veldige flash backs til de flyvedrømmene jeg pleide å ha som barn da jeg leste boken. Så vanskelig å komme seg opp, men først der -> lykke! Hvis ikke...ja, bli spist levende eller verre ting...

      Slett
  5. Billederne er fortryllende smukke - dejligt med bøger, som kan tolkes på mange måder.

    SvarSlett
  6. Yes, I like those wonderful illustrations, gorgeous, beautiful pictures!

    SvarSlett
  7. Åh, det var veldig vakre bilder!

    SvarSlett
  8. Jeg leste om Fugl hos Berit og MÅTTE notere boka på leselisten min jeg også. Bildene ser helt fantastiske ut!

    SvarSlett
    Svar
    1. Dette er en nydelig bok - på mange plan :)

      Slett
  9. Den er så nydelig! Heldigvis har vi den på jobb og når noen leverer den inn kan jeg se litt på ildene. For bildene gjør mye av denne boken. En stor favoritt selv om den er en billedbok :-) (Takk for link)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ja, dette er en bildebok som gir store skudd til fantasien! Nydelig illustrert og fantastisk på mange måter :)

      Slett
  10. Jeg (på min fulg-samlesingsrunde) er selvfølgelig enig - i alt.
    Det er umulig å ikke bruke ord som vakker, vindunderlig osv
    , men samtidig synes jeg også den var litt skremmende og svært trist
    , sistenevnte pga den etterlatte bestefaren, mer enn jenta.
    Framtid over fortid. Slik er det å vokse.

    SvarSlett
    Svar
    1. Du har rett i det at boken også er trist, det er vel alltid slik når barna flyr ut av redet. Men her kanskje mer, for de virket så alene, bestefaren og jenten.

      Slett
  11. at den er en melankolsk fortelling om savnet etter å høre til og om å ønske seg noe som virker umulig.
    - akkurat denne følelsen satt jeg igjen med etter å ha lest boka, uten at jeg klarte å settehelt ord på det! Takk for nydelig omtale!

    SvarSlett
    Svar
    1. Det var ikke enkelt å sette ord på det, og boken fremkalte så mange tanker og følelser. Melankolsk, ja det var godt sagt :)

      Slett